L’ORQUESTRA NACIONAL D’ESPANYA DÓNA PER FINALITZAT EL CONFINAMENT AMB LA INTERPRETACIÓ D’AZENET 1238 DE RAMON GARCIA I SOLER

0
1237

L’ORQUESTRA NACIONAL D’ESPANYA DÓNA PER FINALITZAT EL CONFINAMENT AMB LA INTERPRETACIÓ D’AZENET 1238 DE RAMON GARCIA I SOLER

Els escenaris de l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (INAEM) tornen a alçar el teló per tal de festejar el Dia Europeu de la Música amb una jornada musical maratoniana en la qual hi haurà actuacions de diferents estils i gèneres per celebrar la cultura en viu i la tornada a una certa normalitat de les unitats i col·lectius artístics que integren l’INAEM fins que el proper mes de setembre reobriran al públic la totalitat d’espais escènics de l’organisme amb l’inici de la temporada 20/21.

Així, el proper dissabte 20 juny de 2020, l’Orquestra i Cor Nacionals d’Espanya (OCNE) reprendrà l’activitat aturada a causa del COVID-19 amb una obertura solemne. Per a l’ocasió l’obra elegida ha estat Azenet 1238 del compositor Ramon Garcia i Soler, a càrrec del Grup de Metalls i Percussió de l’Orquestra Nacional d’Espanya.

La interpretació es realitzarà en reproducció en continu i sense públic. El concert tindrà lloc a l’Auditori Nacional i començarà a les 11 h.

Després de commemorar aquesta efemèride, la programació en streaming des dels distints recintes escènics de l’INAEM continuarà amb #VolvemosALosEscenarios a fi d’acomiadar l’actual temporada.

Azenet 1238 és una obra de joventut del mestre d’Atzeneta d’Albaida escrita l’any 1992 que formalment respon a una forma sonata. Fou una de les seues primeres incursions en la música instrumental, no debades ocupa el tercer lloc en la seua dilatada producció. El títol fa referencia al nom de la població del compositor tal com apareix al Llibre del Repartiment i l’any remet a la fundació del Regne de València. Fou estrenada el setembre del mateix any a mode de fanfarria obertura en l’entrada d’Atzeneta. En la peça es poden observar clares reminiscències d’A. Copland, de L. Bernstein i, sobretot, de J. Williams.

L’obra fou revisada per a les noces del seu germà i després fou editada per Omnes Band.

Recentment la València Brass Band, amb Enrique Alborch a la direcció, l’enregistrà en la seua versió per a brass band, fet que ha ajudat a la seua difusió.

L’interés mostrat per un dels components de l’Orquestra Nacional d’Espanya, Edmundo Vidal, que el seu dia, junt a un seguici de xiquets que avui dia són grans professionals de la música la interpretà en públic per primera vegada, però especialment el seu caràcter optimista han estat claus per seleccionar-la a fi d’encetar el concert postconfinament d’una de les orquestres més prestigioses del país.

A més de la seua retransmissió en directe, la jornada quedarà disponible per a la seca visualització online en el web del Ministeri de Cultura i Esport, el canal de Youtube de l’INAEM i en la Teatroteca del Centre de Documentació de les Arts Escèniques i de la Música, que se sumarà a aquesta celebració amb l’aportació de fonts documentals, gràfiques i audiovisuals que acuden a contextualitzar i completar la informació sobre les obres, compositors, entitats i unitats que participen en les peces seleccionades.

Sens dubte, el fet que l’Orquestra Nacional d’Espanya haja elegit una obra de Ramon Garcia i Soler per reprendre la normalitat és tot un reconeixement al bon fer d’un dels compositors més significatius del panorama musical espanyol actual.

Albaida, 16 de juny de 2020

Contacte: Ramon Garcia i Soler. Telèfon: 666 560 334. E-mail: ramon@garciaisoler.com

APERTURA SOLEMNE

11.00 h:

ORQUESTA NACIONAL DE ESPAÑA

Azenet 1238

Ramón Garcia i Soler

Grupo de metales y percusión de la

Orquesta Nacional de España

INAUGURACIÓN OFICIAL

11.10 h:

CORO NACIONAL DE ESPAÑA

Réquiem en re menor, opus 48

Gabriel Fauré

Núria Rial, soprano

José Antonio López, barítono

Daniel Oyarzábal, órgano

Coro Nacional de España

Director: Miguel Ángel García Cañamero

11.50 h:

CENTRO NACIONAL DE DIFUSIÓN

MUSICAL

L’Apothéose

Sonata en trío en re mayor, op. 5, nº

2, HWV 397

Georg Frideric Haendel

Cuarteto de París en mi menor, TWV

43:e4, nº 6 (de Nouveaux quatuors en

six suites)

Georg Philipp Telemann

Laura Quesada, traverso

Víctor Martínez, violín

Carla Sanfélix, violoncello

Asís Márquez, clave

12.25 h:

COMPAÑÍA NACIONAL DE TEATRO CLÁSICO

Europa que a sí misma se atormenta

de Andrés Laguna (traducido del latín por

Miguel Ángel González Manjarrés)

Ana Zamora, directora

Juan Meseguer (Andrés Laguna)

José Hernández Pastor (Europa)

Eva Jornet, bajones, flautas, cromorno

y chirimía

Isabel Zamora, órgano

13.00 h:

ORQUESTA NACIONAL DE ESPAÑA

Concierto para piano y orquesta

núm. 12, en la mayor, K 414 (385p)

Wolfgang Amadeus Mozart

Javier Perianes, piano

Orquesta Nacional de España

13.25 h:

ORQUESTA NACIONAL DE ESPAÑA

Concierto para oboe, cuerda y

continuo en re menor, BWV 1059

Johann Sebastian Bach

Robert Silla, oboe

Orquesta Nacional de España

INTERMEDIO

16.00 h:

BALLET NACIONAL DE ESPAÑA

Ritmos, Armonía, Melodías

7 piezas coreográficas de Victoria Eugenia,

Antonio Ruiz Soler, Irene Tena-Albert

Hernández, Estela Alonso, Maribel

Gallardo, Eduardo Martínez y Rubén Olmo.

Música de Falla, Granados, Padre Soler,

Juan Antonio Mata, Moreno Torroba,

Camarón de la Isla y popular.

16.45 h:

COMPAÑÍA NACIONAL DE DANZA

Loss

Extracto de Love, Fear, Loss

Ricardo Amarante

Cristina Casa e Ion Agirretxe, intérpretes

Charles Dumont versión Nataliya

Chepurenko, música

Viktoria Glushchenko, piano

After Love

Mar Aguiló

Shlomi Shlomo Miara e Iker Rodríguez,

intérpretes

Daniel Sánchez Rodríguez, música original

Joaquín de Luz, dirección escénica

17.05 h:

CENTRO NACIONAL DE DIFUSIÓN MUSICAL

Veinte veinte

Repertorio libre de flamenco/jazz

Josemi Carmona, guitarra

Javier Colina, contrabajo

Antonio Serrano, armónica

Borja Barrueta, batería

17.35 h:

JOVEN ORQUESTA NACIONAL DE ESPAÑA

Sinfonía nº6 en fa mayor,

op.68 “Pastoral”

Ludwig van Beethoven

Arreglo para sexteto de cuerda de

Michael Gotthard Fischer

Pablo Hernán y Pablo Quintanilla, violines

Alicia Salas y Lara Fernández, violas

Lorenzo Meseguer y Paula Brizuela,

violoncellos

18.20 h:

CENTRO NACIONAL DE DIFUSIÓN

MUSICAL

Trío Arbós

D’un soir triste

Lili Boulanger

Im Kern II *

María de Alvear

Trío VIII. Diez variaciones sobre la

cación de Wenzel Müller “Ich bin der

Schneider Kakadu”, op. 121 a

Ludwig van Beethoven

Cecilia Bercovich, violín

José Miguel Gómez, violoncello

Juan Carlos Garvayo, piano

19.00 h:

TEATRO DE LA ZARZUELA

Aires de Zarzuela

Escrito y dirigido por Lluís Pasqual

Ainhoa Arteta, soprano

Guillermo García Calvo, piano

Marisa Paredes, actríz

Rosa Torres-Pardo, piano

Cecila Bercovich, violín

Francisco Velasco, bailarín principal del BNE

Ramón Grau, piano

19:45 h:

CENTRO NACIONAL DE DIFUSIÓN

MUSICAL

Rodrigo Cuevas

Trópico de Covadonga

Repertorio popular / tradicional español

Rodrigo Cuevas, voz, percusión,

sintetizadores, electrónica

Mapi Quintana, contrabajo, panderos,

vocoder, coros y palmas

Juanjo Díaz, percusión

20:20 h:

CENTRO NACIONAL DE DIFUSIÓN

MUSICAL

Plural Ensemble

Director: Fabián Panisello

Pentesilea

Jesús Torres

La colina del sol

Zulema de la Cruz

Concierto para clave y cinco

instrumentos

Manuel de Falla

21.00 h:

ORQUESTA NACIONAL DE ESPAÑA

Prélude à “L’Aprés-midi d’un faune”

Claude Debussy

(versión de Benno Sachs editada

por A. Schönberg)

El amor brujo (versión de 1915)

Manuel de Falla

María Toledo, cantaora

Orquesta Nacional de España

Director: Josep Pons

Y COMO FIN DE FIESTA, UNA

PROPUESTA MUY ESPECIAL DESDE

EL TEATRO VALLE-INCLÁN

22.00 h:

CENTRO DRAMÁTICO NACIONAL

Teatro Valle-Inclán

Mastodonte

La transfiguración del Mastodonte

Los escenarios del Instituto Nacional de las Artes Escénicas y de la Música

(INAEM) vuelven a levantar el telón. “Volvemos a los escenarios” es un punto

de encuentro para el sector, un canal de creación para que los profesionales de

las artes escénicas y de la música sigan en conexión con los espectadores y

un conjunto de actividades en streaming impulsadas desde los recintos escénicos

del INAEM para despedir la temporada 19/20. Como no podía ser de otro modo,

esta programación extraordinaria arranca el sábado 20 de junio con la celebración

del Día Europeo de la Música, que se emitirá en directo desde el Auditorio

Nacional con Carlos Hipólito y Julia de Castro como maestros de ceremonia.

Descubre todas las actuaciones que hemos preparado para este reencuentro

culturaydeporte.gob.es

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí