Home Educación Martínez: ‘Berklee atorga més de 26,5 milions en beques a l’any’

Fuente: http://www.elmundo.es/comunidad-valenciana/2016/04/26/571bf2f6e2704e76798b45a2.htmlberklee

María Martínez Iturriaga, la nova directora executiva de Berklee College of Music, forma part de l’equip que va dissenyar el projecte a València en 2008 i el posà en marxa en 2012El centre ha destinat més de 2,6 milions a beques des de 2012 i més d’un milió en 2015, així «un alumne sense recursos, si té talent, pot accedir a una formació especialitzada i d’excel·lència com la que oferix Berklee»

L’afirmació «tens que ser bo en tot i el millor en alguna cosa» sembla el lema de Berklee College of Music, principal centre educatiu musical del món amb 4.500 alumnes estudiant el grau superior a Boston i 75.000 alumnes en internet, però la subscriu la seua nova directora executiva, María Martínez Iturriaga (Madrid), que forma part de l’equip que va començar a dissenyar el projecte en 2008 i el possà en marxa en 2012. Estudià el màster en Administració d’Arts Escèniques per la New York University, és llicenciada en Administració i direcció d’empreses per la Universitat Autònoma de Madrid i té el grau superior de Piano pel Real Conservatori Superior de Música de Madrid.

Martínez Iturriaga, amb una educació multidisciplinar i cosmopolita, creu que el centre educatiu que dirigix s’ha de donar més a conèixer perquè «la visió que tinga la gent es corresponga amb el compromís genuí que tenim amb Valènciai amb les activitats que realitzem». Berklee és «un projecte ideal per a mi professionalment» assegura, perquè unix les seues passions «la música, l’educació i la gestió»; la seua formació internacional, amb internats en col·legis d’Anglaterra i França, ha sigut fonamental per a començar a liderar i «desenvolupar un projecte amb la millor universitat de música moderna del món» amb «moltíssima il·lusió», en un entorn com València amb «una cultura musical grandíssima».

Una de les principals línies estratègiques de Berklee és seguir oferint «un ensenyament de qualitat» i donar oportunitats «al talent i a les persones que no tenen recursos per a poder cursar estos estudis» amb una política de beques molt important per la que s’han atorgat més de 2,6 milions d’euros a València des de 2012 i més d’un milió en 2015. En total esta institució, una fundació sense ànim de lucre, dedica a beques 26,5 milions cada any.

«La vinculació amb València» i convertir-se en «un agent dinamitzador a la Comunitat Valenciana» és un objectiu a través d’activitats i accions d’ajuda al voluntariat com els 40 concerts a l’any, 12 en l’hospital de Mislata, dos gales benèfiques per a recolzar a l’Associació Música per a l’Autisme; col·laboracions amb Casa Caridad, Fundació Infantil Ronald McDonald, Fuvane (xiquets amb paràlisi cerebral), Fundació Inndea, Edem, i amb el València CF per a un projecte en El Cabanyal en col·legis amb alumnes amb menys recursos i «sumar al futbol activitats musicals» i «tornar a la societat el que rebem a través de la música».

Avaluació i indústria

El campus de Berklee a València porta «quatre anys de moltíssim treball» en els quals s’ha consolidat un equip amb molts valencians en el grup i el professorat. Des d’aleshores, «han passat més de 1.000 alumnes de més de 50 nacionalitats» de manera que el nom del centre i la ciutat van de la mà en estos països encara que «molts alumnes s’han quedat per a muntar projectes». En este període, un 15% dels estudiants són de la Comunitat Valenciana, una xifra que Berklee desitja incrementar construint una comunitat diversa, i la manera d’aconseguir-ho és «donant-nos a conèixer més i a través de les beques».

Martínez Iturriaga assegura que «ens agradaria continuar en esta línia d’oferir esta educació d’excel·lència» en la qual «s’aporta valor a l’oferta musical i educativa» sense oblidar que cal donar «accés a persones amb pocs recursos a esta formació i col·laborar més amb tots els agents culturals i educatius a la Comunitat Valenciana».

«Un gran repte per a Berklee és estar constantment preguntant-nos què és el que els alumnes necessitaran per a la indústria de dins de cinc anys» i assenyala que «açò requerix una constant avaluació» amb un contingut curricular «enfocat a oferir les ferramentes i el contingut que hui dia s’exigix» i a la que hi ha que «estar mesurant-li el pols» amb un professorat actiu en el sector.

La crisi crea incertesa i cal enfrontar-se amb una sèrie d’habilitats en l’entorn professional com «el domini de la tecnologia, entendre com funciona el món digital, intel·ligència emocional, parlar en públic, capacitat d’escoltar, negociar…» i ho il·lustra afirmant «ser molt bo en el que fas no és suficient» perquè «has de saber comunicar, aportar, ser versàtil…» i el que té més possibilitats de dedicar-se professionalment a açò «és el que sap tractar, produir-se, compondre, tocar diversos instruments…».

L’especialització ha d’estar envoltada de diverses competències per a triomfar, una altra pota és la connexió amb la indústria, l’accés i desenvolupament de contactes professionals (network), ja que «en la indústria de la música hi ha una gran part que és, a qui coneixes, com et desenvolupes…». En Berklee, açò comença amb els mateixos companys de curs i és la raó per la qual s’impartixen quatre màsters complementaris al voltant de la gestió, tecnologia i producció, composició i interpretació. «És un trencacaps i una recreació del que passa en el món exterior». La teoria està molt bé «però si no la poses en pràctica mai cristal·litzes tots els coneixements».

Talent i beques

El màster en Berklee València costa 35.382 euros i els cursos d’estiu van de 1.769 a 6.192, un preu elevat per a moltes economies, que es veuen rebaixats substancialment amb les beques que proporciona. Més del 80% dels alumnes que cursen el màster tenen algun tipus d’ajuda que els cobrix «des del 10% de la matrícula fins al 90%» en funció «del mèrit, recursos, criteris econòmics i situació familiar o personal». Un alumne sense recursos, si té talent, pot accedir a una formació especialitzada i d’excel·lència com la que s’oferix, «segurament açò no es coneix prou però forma part de la nostra missió donar accés a estes persones».

El programa Berklee City Music Network proporciona classes extraescolars a adolescents amb pocs recursos en 48 ciutats d’EUA i Canadà, un projecte que a Martínez Iturriaga li encantaria que «es poguera compartir amb València» per a transmetre «valors musicals, formació i humanitats» a xiquets sense recursos a través d’una plataforma digital i un mètode molt exitós i accessible (Pulse). «Sé que les societats musicals fan una labor importantíssima» en este assumpte, i «si hi ha voluntat del sector educatiu, nosaltres encantats de col·laborar». El departament d’educació de Nova York i Pittsburg ho han adaptat per a les escoles públiques de la ciutat. «Sempre hem parlat de fer alguna cosa semblant a València» pel que s’està traduint el material.

Tradició i modernitat

Berklee ha encaixat «fenomenal» en una comunitat autònoma que té el 50% dels músics d’Espanya i este teixit «és una de les raons per les quals València era una candidata ideal per a desplegar este projecte». Han passat quatre anys i el balanç «és molt positiu» perquè «s’ha aconseguit una interacció amb les societats musicals excel·lent» oferint «cursos especialitzats per a direcció i repertori de bandes, arranjaments i composició».

Martínez Iturriaga manifesta que «la nostra intenció és acostar estos mons. Són fascinants i cal explicar-ho. Este intercanvi de la tradició centenària i els músics de Berklee» pot impulsar «iniciatives fantàstiques» i col·laboracions. «Ha sigut un descobriment per als nostres alumnes» i opina que «hi ha molt treball i projectes per fer».

«València és bressol de músics en l’àmbit de les bandes simfòniques i del jazz», molts professors que donen classes en Berklee són valencians: Perico Sambeat, Sole Giménez, Polo Ortí, Javier Vercher, Enrique Hernandis… La ciutat «és i ha sigut un centre de jazz important musicalment» el que possibilita el que els músics puguen interactuar en llocs com Jimmy Glass i Ràdio City. D’esta manera, «es produeix la màgia i l’intercanvi musical» i es veu «esta barreja del repertori i la tradició de les bandes de música».

Educació musical

L’educació musical ha sigut fonamental en la seua carrera perquè «he desenvolupat unes habilitats que m’han ajudat a que els meus altres estudis acadèmics hagen anat millor» aportant-li «capacitats per a poder adaptar-me en àmbits internacionals, escoltar, comunicar…». Per açò, estima que la seua presència és primordial en el sistema educatiu, «no solament com currículum» perquè tan important és que la música estiga en els plans acadèmics com el tindre «un professorat adequat i format per a impartir esta disciplina».

És essencial créixer, com a societat i individus, «amb unes habilitats fonamentals per a millorar el nostre rendiment acadèmic, social, personal i laboral» perquè «la música és un catalitzador» per a desenvolupar-les. El passat dia 16 va donar una conferència TEDx (Tecnologia, Entreteniment i Disseny) sobre la música i la intel·ligència emocional a València.

Espanya és un de les principals destinacions dels alumnes d’EUA i València està entre les primeres ciutats que trien els estudiants Erasmus; «és molt acollidora, no molt gran, amb un entorn acadèmic important, atractiva, amb una qualitat de vida excel·lent i un bon clima»; elements interessants per a un estranger i raons per les quals Berklee va escollir-la.

“Estar en el Mediterrani ens connecta amb unes tradicions i músiques interessantíssimes” que ajuden a atraure el talent, similar al de pianistes que admira com Maria Joao Pires, Bill Evans i Hiromi Uehara, encara que ve del món del clàssic i en la sessió de fotos va tocar una obra, Oñazez, de José Gonzalo Zulaika o Pare Donostia, “una cançó senzilla i bella alhora”. Un passeig per les arrels d’una educació musical a la que la seua mare (Bilbao) i el seu pare (Caleruega, Burgos) van donar molta importància, i l’ha fet millor.

Deja un comentario